Stap 1: Identiteit

21 februari 2017

Identiteit staat middenin de kern van het 101% IK-model. Omdat een sterk merk authentiek is en trouw aan zichzelf en dus moet passen bij het oorspronkelijke karakter van het merk. Om een succesvol en sterk persoonlijk merk te bouwen, moet ook ik dus op zoek naar mijn identiteit. Dat klinkt enigszins spiritueel of misschien pretentieus. En voor een veertiger ook wel een beetje ‘mid-life’. Maar, het is voor mij niet de eerste keer om na te denken over mijn merkidentiteit. En het merkidentiteitsmodel ken ik goed: ik heb er al veel organisaties en mensen bij begeleid.

Toch is het leuk om dan nog eens de test in het boek te doen. Het is wel een sterk vereenvoudigde versie, maar juist daarom een fijn handvat. Dus zeker niet als absolute waarheid, maar als richtingaanwijzer. De test vraagt je telkens te kiezen tussen twee eigenschappen: welke eigenschap past het best? Soms is dat makkelijk. De keuze tussen ‘Trouw’ en ‘Stipt’ bijvoorbeeld. De meeste mensen die mij kennen zullen beamen dat ik niet zo stipt en wel zo trouw ben. Maar tussen ‘Durf’ en ‘Discipline’ kiezen vind ik al lastiger. Of tussen ‘Onafhankelijk’ en ‘Optimistisch’. In beide keuzemogelijkheden herken ik mezelf.

De test bestaat uit slechts 30 keuzes, dus is zo gemaakt en geeft dan een indicatie van de merkidentiteit. Vereenvoudigd natuurlijk. Mocht ik me helemaal niet herkennen in de uitslag, dan betekent dat niet dat ik een identiteitscrisis heb natuurlijk.

Mijn antwoorden laten het vaakst ‘Leider’ zien. Dus volgens het model zou dat betekenen dat ik meer gedreven word door eigen kracht dan door samen. Dat klopt wel. Het Leiderstype heeft daarnaast geen expliciet extraverte of introverte kant. Dat klopt in mijn geval ook: op zichzelf ben ik heel open en vind het geen probleem op de voorgrond te treden. Maar het hoeft niet, soms zit ik net zo lief bescheiden mee te werken aan een project of activiteit onder leiding van een ander. Alhoewel ik door de jaren heen steeds minder op de achtergrond blijf en me in een (nieuw) team eerder als leider presenteer…

Dat sluit aan op de tweede oefening die bij dit onderwerp past: de levensloop. Het is redelijk makkelijk om hoogtepunten te benoemen. En de verschillen tussen bepaalde periodes ook wel. Een lijn trekken lukt me nog niet goed: dan weer zijn de hellingen te steil, dan weer lijkt het net of die ene periode minder goed was dan een andere, terwijl dat niet zo voelt. Ik laat het dus maar even bij een aantal punten.

 

Wel denk ik na over de conclusies die ik kan trekken op basis van dit stippendiagram. Een aantal Aha-momenten kwamen wel in me op namelijk. Het doet me beseffen dat het altijd goed is om met enige afstand te kijken naar wat ik doe en de keuzes die ik maak. Want als ik er middenin zit, heb ik te weinig overzicht.

 

Mijn conclusies en Aha-momenten:

  1. De hoogtepunten zijn hoogtepunten omdat ze me liefde en/of vriendschap geven.

Aha-momentje voor mezelf: als liefde en vriendschap het hoogste zijn, investeer daar dan ook voldoende tijd en energie in.

  1. Ook bovenin het energieniveau zit het gevoel van teamwerk, connectie maken met mensen en vervolgens dingen voor elkaar krijgen. Resultaten bereiken die (soms te) ambitieus leken en daar samen met anderen keihard aan gewerkt hebben.

Aha-momentje voor mezelf: Blijf ambitieus, ‘connect’: maak anderen deelgenoot van de ambities en mede-eigenaar van de resultaten. Gedeelde trots is immers dubbele trots.

  1. Belangrijke impulsen in mijn energielijn zijn nieuwe ontwikkelingen en uitdagingen. Maar die vind ik ook altijd wel spannend: gaat het lukken, neem ik niet teveel risico’s, durf ik los te laten wat ik heb en kan?

Aha-momentje voor mezelf: er is eigenlijk maar één beslissing in je leven waar je echt spijt van hebt, maar ook dat is weer goed gekomen. Laat lekker los dus.

  1. Het lijnen trekken lukt niet goed: mijn energieniveau kan ik altijd op een hoog peil houden, omdat ik mensen om me heen heb en zoek met wie ik samen de wereld (hoe klein soms ook) een beetje kan verbeteren. Ik wil verschil kunnen maken en daar kan ik altijd energie voor vinden.

Aha-momentje voor mezelf: Werken met andere mensen om de ‘wereld’ een beetje vrijer en liberaler te maken geeft energie.  Dat past bij je ondernemerschap, maar komt wellicht nog beter tot zijn recht in de politiek. Om de wereld van ondernemers, van zorgmedewerkers van betrokken Nederlanders een beetje te helpen verbeteren. Ga ervoor!

 

Een sterk merk is authentiek, maar ook relevant en onderscheidend. De vraag is in hoeverre mijn merkidentiteit dat dan ook moet zijn. En zo ja, in welke context dan?

Dat lijken me goede vragen voor de volgende stappen.

 

Reactie Roel: “Jouw tweede blog over jouw persoonlijke merk is herkenbaar. En Leider als karaktertype is ook zeker een herkenbare uitkomst. Ik denk dat je ook nog een vleug van de expert hebt met jouw discipline, analytisch vermogen en dossierkennis. Zoals jij de levensloop hebt ingevuld, werkt voor jou en is dus goed. Mijn tip is om ook (succesvolle) resultaten in de levensloop te plotten en te analyseren wat jouw rol was daarbij. De aha-momenten zijn een goede manier om inzicht te verwoorden. Zijn er bepaalde prioriteiten daarin van belang voor jou? Dat zie ik nu nog niet zo terug. Succes met de volgende stap.”