Pakken en karakters

29 juni 2017



Bij New Tailor maken we diverse pakken voor diverse gelegenheden en adviseren vanuit het adagium Eerst de man dan het pak. Als we u een beetje kennen, maken we echt persoonlijke en passende pakken. Uw kleding ‘moet’ uw karakter weerspiegelen. Zo komen identiteit en imago dichter bij elkaar en wordt uw (persoonlijk) merk sterker en wordt u eerder gekozen. Om u nog beter te adviseren schreven we het boek 101%IK om ook de theorie achter een persoonlijk merk te doorgronden.

Een sterk merk is authentiek is, trouw aan zichzelf en bewust op- en uitgebouwd. Niks is persoonlijker dan een karakter en dus de basis voor elk persoonlijk merk. Om een succesvol en sterk persoonlijk merk te bouwen, moet een ieder dus op zoek naar zijn identiteit en karakter. Dat klinkt enigszins spiritueel of misschien zelfs pretentieus. Toch is het leuk om er af en toe bij stil te staan en dit bijvoorbeeld middels een eenvoudige test in kaart te brengen. De test bestaat uit slechts 30 keuzes, dus is zo gemaakt en geeft dan een indicatie van de merkidentiteit. Dus zeker niet als absolute waarheid, maar als richtingaanwijzer. Het model dat we gebruiken in 101%IK, jouw merk in acht stappen is een een vereenvoudigd model van de archetypen van Jung. We komen tot zes karakters verdeeld over de assen Introvert vs Exravert en Samen vs Zelf. Waar pas jij in het model? En als je je karakter in kaart hebt kun je daar ook de juiste kleding voor maken. En dat doen we graag. Laten we de discussie maar eens hebben vanuit dit model. Wellicht dat daar spannender pakken/combinaties uit voort komen.

Jouw kleding is jouw verpakking. Jouw visitekaartje. Voor een leider ligt veel contrast en donkere pakken voor de hand. Voor de expert ingetogenere pakken. Voor de genieter juist meer kleur, meer combinaties, aaibare stoffen en minder vaak een das. De rebel staat los van conventies en trekt zijn eigen plan met vaker opvallende dessins, een gymschoen onder een pak en zelden een das. De vriend en verzorger juist pakken die voorhanden zijn in de kast; minder bewust, minder contrast en de ene keer frivool en de andere keer juist (onbewust) ingetogen. Kleding zegt meer over u en uw karakter dan menigeen denkt.