Mijn identiteit

12 juli 2017

Allereerst een antwoord op de vraag die Judith in de vorige blog (de inleiding) stelde waarom ik (nu) naar mijn merk wil kijken:

Naar jezelf en je positionering kijken is altijd nuttig. Zeker omdat ik anderen ook adviseer dat regelmatig te doen. Momenteel gaat het allemaal goed. New Tailor, de groothandel en de boeken en de trainingen versterken elkaar. Het geeft me ook veel energie. Om de bedrijven te laten groeien ben ik als eigenaar en meewerkend voorman natuurlijk de drijvende kracht maar de rem tegelijkertijd. Mijn identiteit en merk bepalen de groei van de bedrijven. Bovendien heb ik als persoon natuurlijk de drang me steeds te willen ontwikkelen. Om je merk en positionering duidelijk te hebben, maakt het in een eventuele S-curve straks mogelijk te blijven groeien: Als mens en als merk. Daarom nu naar stap 1!

De kern van het 101% IK-model is de identiteit: het innerlijke, bijna onveranderlijke karakter. Voor persoonlijke merken is dat nog logischer dan voor product- of bedrijfsmerken. Het begint allemaal bij mijn karakter. Maar dan moet ik dus met de ‘billen bloot’.

In het boek en hier op de website staat een snelle test om te ontdekken welk karaktertype mensen hebben. De test vraagt telkens te kiezen tussen twee karaktereigenschappen: welke eigenschap past het best? Soms is dat makkelijk. De keuze tussen ‘Trouw’ en ‘Stipt’ bijvoorbeeld. De meeste mensen die mij kennen zullen beamen dat ik niet zo stipt en wel zo trouw ben. Maar tussen ‘Durf’ en ‘Discipline’ kiezen vind ik al lastiger. Of tussen ‘Onafhankelijk’ en ‘Optimistisch’. In beide keuzemogelijkheden herken ik mezelf.

Als ik de test invul dan kom ik uit op karaktertype genieter met een vleugje vriend. En dat herken ik gelukkig. Niet alleen in de woorden maar ook in de manier waarin het past in het kwadrant dat we in het boek gebruiken. Meestal ben ik extravert zoals tijdens de verkoop van maatpakken in de winkel, bij het verzorgen van een lezing of training of als ik de gastheer mag zijn of zoals vroeger thuis in het hotel van mijn ouders. En ik werk graag samen en leun zelfs op anderen maar niet als het niet snel genoeg gaat want dan neem ik de leiding en ‘schuif ik op in het kwadrant’; wordt ik zelfs een beetje rebels. Wellicht dat ik dat vaker bewust moet doen en vaker de leiding moet nemen.

De tweede oefening in het boek om je identiteit te kunnen te beschrijven is met behulp van de levensloop. Daarmee maak je een grafiek van je leven langs een tijd-as en langs de as van emotie. Ik vind het redelijk makkelijk om hoogtepunten te benoemen en om daar zelfs al wat karaktertrekken uit te halen waardoor mijn persoonlijke merk zich heeft gevormd zoals het heeft gedaan.

Grappig eigenlijk om zo over mijn eigen ontwikkeling na te denken. Alsof ik naar een ander kijk. Even. En dat is goed want zo zie ik verbanden die anderen wellicht ook zien. Even bewust stil staan bij mezelf voelt wel goed. En een mooie oefening trouwens als je ooit de vraag krijgt om (in stapjes) je levensverhaal te vertellen als een verhaal. Want wellicht gek, dat horen mensen best graag van jou, mij en iedereen. Iedereen heeft een verhaal dat verteld mag worden. Maakt je merk ook nog eens sterker.

Mijn conclusies en Aha-momenten: Wat ik al wist is hoe belangrijk mijn ouders zijn geweest en hoe vormend het is om in een hotel op te groeien. Wat een mooi bedrijf was dat. Op de Hotelschool heb ik mij ontwikkeld tot een gastvrije verbinder die graag op de voorgrond staat en graag wil ‘pleasen’. Nijenrode gaf het inzicht dat als ik ergens vol voor ga, ik mezelf ook een nieuw vakgebied eigen kan maken en als ik een probleem van meerdere kanten bekijk, ik bijna altijd tot een betere keuze kom. Bij Friesche Vlag ontdekte ik hoe leuk marketing is en het beïnvloeden van gedrag. Dat Hans mij vroeg New Tailor te helpen opbouwen was op dat moment een opportuniteit die langs kwam, niet een bewuste keuze. Toch kwamen al die ontwikkelingen daarmee samen. Klanten blij maken en in hun kracht zetten is de drijfveer. Ijdelheid en zekerheid verkopen met behulp van gastvrijheid en pakken en hemden als ‘toevallig’ fysiek product.

De boeken die ik heb geschreven ondersteunen mijn autoriteit. Ik wil graag doorgronden waarom mensen (en ikzelf) handelen zoals ze doen. Door mensen te inspireren en af en toe voor de troepen uit te lopen neem ik ze vaak mee in een gezellige samenwerking. Het wordt wel tijd om nieuwe uitdagingen op te zoeken en mijzelf te blijven ontwikkelen. Wat zou het mooi zijn om elk jaar een nieuwe capaciteit te ontwikkelen. Net als een merk ben ik ook nooit klaar.

Een sterk merk is authentiek, maar ook relevant en onderscheidend. De vraag is in hoeverre mijn merkidentiteit dat ook is. Heb ik duidelijke keuzes gemaakt en zijn ze logisch te verklaren? En zo ja, in welke context? En hoe ontwikkel ik verder en maak ik daarbij gebruik van mijn kracht. Dat lijken me goede vragen voor de volgende stappen.

Reactie Judith:
Genieter, jazeker! Ook mij verbaast het niet dat dat karaktertype uit je 101%IK-karaktertest komt. Wel ben ik een beetje verbaasd over je levensloop. Verbaasd omdat ik eigenlijk niet verbaasd was. Meestal komen er hele nieuwe inzichten en verhalen voort uit iemands levensloop met onverwachte pieken of dalen. Jouw grafiek van je levensloop lijkt wel een beetje op een oprijbaan: heel gelijkmatig en in opgaande energielijn. Misschien ben ik verbaasd omdat dat iets minder goed bij een genieter past? Zit je nu echt 2x zo hoog in je energie als toen je twintig was? Heb je nog geen nieuwe energiecurves hoeven aanboren?

Dat brengt me bij je antwoord op de vraag waarom je (nu) een plan voor je persoonlijke merk wil maken. De uitdaging die je schetst – New Tailor, de groothandel en de trainingen elkaar laten versterken – spreekt aan. Het legt de vraag neer in hoeverre de merken New Tailor, je groothandel, 101%IK en Roel Wolbrink verschillend of juist hetzelfde zijn. Daar ben ook ik nieuwsgierig naar. En kijken of je die rustig opgaande lijn in je levensloop daarmee een boost omhoog kan geven… Leuk!