Merkdenken = Merken bouwen

6 mei 2017

Waarom timmeren marketing- en communicatiedeskundigen er altijd op dat je als organisatie, en de mensen die er werken, zoveel mogelijk moet “merkdenken”.

Wees het merk, walk your talk is het credo.

Organisaties welke de merkessentie goed kennen en vertalen in hun eigen denken en handelen, zijn vrijwel altijd succesvoller. De visie achter het merk en waar dat merk in essentie voor staat is de kern van handelen. Dat gaat overigens veel verder dan de why & purpose theorie.

Een goed voorbeeld van merkdenken vanuit de merkessentie is het merk DOVE. DOVE toont betrokkenheid met haar doelgroep, de doelgroep is de held en de communicatie heeft de juiste emotie en beeld. Vrouwen willen mooi zijn, maar zijn ook vaak onzeker over hun lichaam en uiterlijk. DOVE stelt: Dove, celebrate every woman’s unique beauty. De merkessentie is dus dat DOVE je als vrouw zelfvertrouwen geeft.

Ook een merk als RedBull heeft een heldere merkessentie en stelt die centraal. RedBull geeft je energie en geeft je vleugels. Het drankje stimuleert je en geeft je daarnaast een prettig gevoel. RedBull daagt je uit en laat je de grenzen opzoeken. Ook wel een functional drankje vertaald naar een state of mind. De merkessentie is helder: energie voor body & mind, energizen.

Merkdenken = ook merkgevoel bij de doelgroep overbrengen

Als alle werknemers in de organisatie goed doordrongen zijn van het merk en waar het voor staat, kunnen zij dit nog beter vertalen naar hun eigen handelen naar klanten en relaties. Ook in alle communicatie uitingen van het merk dient dan hetzelfde merkgevoel, vanuit die merkessentie, naar voren te komen. Ook is de merkessentie en het goede begrip ervan erg belangrijk voor innovatie. De nieuwe diensten op producten welke ontwikkeld worden dienen dezelfde merkessentie in zich te hebben. Een goede organisatie stelt dan ook een brandkeeper, een soort merkpolitie, aan welke erop toeziet dat het merk zich goed en in de gekozen richting ontwikkeld.

Door Leo van Sister, merkcommissaris en een van de trainers van onze masterclass