Merk-waardige Eigenschappen (stap 2)

24 februari 2017

 

Als je mijn moeder vraagt wat ze een goede eigenschap van mij vindt, zegt ze waarschijnlijk dat ik zo slim kritisch ben en onafhankelijk. Met daar snel achteraan vermeld dat ik wel vaak een beetje fel kan zijn. Te fel bedoelt ze dan. En ze heeft gelijk.

Vraag je het aan een tevreden opdrachtgever, dan noemt die waarschijnlijk dat ik dingen voor elkaar krijg en energie toevoeg in bijeenkomsten en in plannen. En mijn kinderen zullen me lief noemen. En ook wel ambitieus, want te druk in hun perceptie.

In verschillende situaties vallen verschillende eigenschappen op. Omdat ik in verschillende situaties met verschillende mensen te maken heb. Dat geldt waarschijnlijk ook voor de meeste lezers.  Maar een sterk merk heeft geen 28 sterke eigenschappen. In elk geval niet 28 even belangrijke.  Ons boek 101% IK raadt aan om vijf kernkwaliteiten te benoemen, die je als belangrijkste eigenschappen benoemt. Die kunnen mij helpen in mijn persoonlijke ontwikkeling, in het creëren van het gewenste imago en helpen om keuzes te maken in alle volgende stappen.

 

Kernkwaliteiten passen als het goed is bij mijn merkkarakter, in mijn geval Leider (met een vleugje Expert, zou Roel zeggen). En daarnaast helpt het om allergieën en valkuilen te gebruiken bij het kiezen van de vijf eigenschappen uit al die sterke kanten die ik zou willen noemen.

Kiezen blijkt dan nog niet zo makkelijk. Opdrachtgevers daag ik graag uit om echt te kiezen. Maar kiezen is echt mijn zwakke kant. Ambitieus ben ik. Met fanatieke trekjes. Ik heb drijfkracht om dingen voor elkaar te krijgen: een ‘Macher’ zei iemand eens. Wat weer iets anders is dan een doener, denk ik. Enfin, al met al heb ik toch vijf kernkwaliteiten gekozen: 2 functionele, 2 sociaal-emotionele en een stijleigenschap.

Met deze eigenschappen kan ik op twee manieren uit de voeten:

Het kernkwaliteitenmodel helpt me vooral met mezelf verbeteren. De uitdagingen in het model tonen aan waar ik me op kan ontwikkelen. Dat zijn dus niet mijn zwakke kanten, want waarom zou ik die ontwikkelen. Nee, het gaat erom de valkuilen die ik ervaar als schaduwkant van mijn kernkwaliteiten, dat ik die kan voorkomen en op die manier meer gebruik kan maken van mijn kernkwaliteiten.

Als ik nu naar dat ene vakje met de naam uitdaging kijk, dan moet ik wel lachen. Het sluit namelijk aan bij een boek dat ik niet kon laten liggen toen ik het zag bij een grote boekhandel: ‘Do nothing’ heet het (door Keith Murningham). Kennelijk trekt die uitdaging (‘niets doen’) me wel aan, maar niet voldoende, want ik heb het nog niet gelezen.

Met de merktemplate kan ik beter beoordelen of ik aan anderen wel voldoende laat zien wat mijn eigenschappen zijn. Dat kan ik door mijn gedrag, mijn communicatie en mijn berichten te toetsen op deze vijf eigenschappen. De merktemplate werkt dan als een soort richtingaanwijzer.

 

 

 

Bijvoorbeeld mijn persoonlijke website (www.judithtielen.com):

Hoe scoort mijn website op de eigenschap ‘ambitieus’? Is ie misschien te fanatiek of te nonchalant?

Ik beoordeel dat op de uitstraling, de tekst en de foto’s: wat mij betreft voldoende ambitieus door de kleuren en de openingstekst.

En op de eigenschap ‘maker’ dan? Door de korte teksten verzandt-ie in elk geval niet in praten, maar ik mis eigenlijk concrete ‘gemaakte’ resultaten in de tekst. Die stonden er wel in, dus die moet ik misschien maar weer eens terugzetten. De website is wat mij betreft voldoende evenwichtig, al denk ik dat ik het gebruik van de verschillende foto’s nu wat te springerig vind. Over foto’s gesproken; mijn eigenschap (nieuwsgierig) betrokken schiet wel wat te kort op deze site. Gelukkig staan er wel mensen tussen de foto’s, maar hun rol op mijn site is te weinig. Ik zou nieuwe foto’s moeten toevoegen van de momenten dat ik bij mensen over de vloer kom, met ze in gesprek ga. Want dat kan veel beter die eigenschap laten zien.

‘Met een knipoog’ verdient ook wel wat verbetering op deze site. Ik kan me voorstellen dat als mensen deze site voor het eerst zien, nog voor ze mij persoonlijk een hand hebben kunnen schudden, dat ze denken dat ik heel serieus en enigszins zwaar op de hand ben. Ook door de campagnefoto die toch wel serieus is. Kortom, er moet een grapje in… Maar hoe?

Kijk mee: ik nodig de lezers van dit blog van harte uit om met mij mee te kijken en mee te denken en me ook feedback te geven op mijn communicatie-uitingen ten opzichte van de vijf genoemde eigenschappen. Stuur mij een mail met je opmerkingen en tips. Ik kijk ernaar uit!

 

Feedback van merkbegeleider Roel:

Leuk om te lezen! Ik vind dat je al persoonlijk leiderschap laat zien. Aan dat onderwerp hebben we in het boek een apart hoofdstuk gewijd, maar je moet er eigenlijk elke stap in je merkontwikkeling bewust bij stil staan. Dat doe je ook.

En ja, keuzes maken voor anderen is altijd makkelijker dan voor jezelf omdat het misschien als beperkend aanvoelt. Niks is minder waar. Keuzes maken en steeds weer hetzelfde laten zien wordt uiteindelijk makkelijker. Het helpt jezelf, als een soort kompas. Ik herken jouw merktemplate volledig. Ik denk ook dat je deze eigenschappen steeds laat zien. Door dit de komende tijd nog weer wat bewuster te doen vooral in uitingen (in gedrag doe je dit al), wordt het voor anderen nog makkelijker jou ook zo te omschrijven. Dus iets minder nadruk op de vele andere kwaliteiten. ‘Met een knipoog’ staat wellicht weleens op gespannen voet met ‘stevig’ en ‘fel’. Maar dat geef je zelf al aan. Een persoonlijk merk mag ook wel beetje spanning in zich hebben. Denk overigens dat je inderdaad zeer betrokken bent en nieuwsgierig. Jouw karaktertype Leider (met vleugje expert) is wellicht alleen iets introverter en daardoor voor buitenstaanders soms lastiger te voelen. Jouw ambitie dat anderen ook het maximale uit zichzelf halen, kan alleen bereikt worden als die anderen ook het gevoel hebben dat je bij hen betrokken bent. Daarvoor is de knipoog nodig, maar ook het gevoel dat anderen (samen met jou) de ‘maker’ kunnen zijn.

We hebben ons boek 101% IK ook steeds met als leidraad de eigenschappen ‘stevig’ en ‘speels’ geschreven en dat werkte heel goed. Het gaf richting en hield ons bij de les. Jouw persoonlijke site zou je met een leuke quote kunnen larderen of met een foto dat je posters aan het plakken bent of in een buurtmobiel Overvecht onveilig maakt. Daarin laat je zien dat je de handen uit de mouwen steekt, betrokken bent en dingen met een knipoog doet.