Inleiding – 101% Roel Wolbrink

12 juli 2017

Wat leuk dat je dit leest. Ikzelf ben nu op weg naar London voor het bezoeken van een fabriek waar mijn bedrijf New Tailor pakken laat maken. Tijdens deze vlucht kan ik eindelijk tijd maken om ook te bloggen voor 101%IK. Zo kan ik mijn eigen persoonlijke merkplan op papier zetten met behulp van het boek 101% IKTM dat ik schreef met vriendin Judith Tielen. Dit kan dus best wel een confronterende reis worden!

Mijn naam is Roel Wolbrink (1971), ik ben ondernemer, levenskunstenaar, vader, auteur en volgens anderen een inspirator. Afhankelijk van de omgeving waar ik ben en wat mijn rol is, pak ik een van deze titels uit om mij verder te introduceren. Op die manier heb ik de legitimiteit om die rol uit te voeren of mijn aanwezigheid duidelijk te maken. Mensen willen nou eenmaal weten wie of wat je doet, hoe je dat doet en (soms ook) waarom.

De komende paar weken schrijf ik blogs om elk van de acht stappen voor mijn persoonlijke merk te delen. Deze eerste blog is gebaseerd op de inleiding van het boek. Dat gaat over merken en over merk-denken. En over wat sterke merken sterke merken maakt. Ik kan mij dus ook voorstellen met mijn eigen favoriete sterke merken als Saab (900 Cabrio en dan niet de Opel variant) of citroen DS, Apple, KLM, Affligem en Crockett & Jones. Merken die ambachtelijk, stijlvol, klantgericht en eigengereid zijn

Een van de eerste oefeningen in het boek is het vullen van een associatieweb. Ooit heb ik zoiets weleens gemaakt in een training of in mijn hoofd als mensen vragen wie en wat ik ben. Hoog tijd dus om dat weer te doen en aan het papier toe te vertrouwen. En leuk! Een associatieweb maken is waarschijnlijk de makkelijkste stap in het hele komende proces van 8 stappen. Je hoeft namelijk nog niet echt te kiezen: er past heel veel in. Alhoewel het web soms heel veel onderlinge lijntjes zou kunnen en moeten hebben en sommige woorden ook tegenstrijdig lijken.

Je probeert je voor te stellen dat collega’s, vrienden en die ene gedroomde opdrachtgever positief over jou vertellen aan elkaar. Welke woorden gebruiken ze dan? Die woorden schrijf je op in het associatieweb. Heb ik ook gedaan:

Omdat je een sterk merk niet alleen moet bouwen, leg ik al mijn stappen ook voor aan mijn merkbegeleider en uiteraard is dat Judith met wie met zo veel plezier het boek heb geschreven.

 

Reactie Judith:

Wat leuk dat je dit schrijft, Roel! En herkenbaar. Mijn eerste associaties bij jou zijn inderdaad ondernemer, ondernemend, doener, flair. Samenwerken met jou betekent samenwerken met iemand die de schouders eronder zet, geen geneuzel, aan de slag om de goede dingen te doen. En daarnaast zoals je zelf ook aangeeft, gezelligheid, gastvrijheid, de goede dingen van het leven. Die beide kanten combineer je met succes in je bedrijf New Tailor. En dat gaan we vast ook terugzien in de eerste stap op weg naar je persoonlijke merk.

Mijn vraag terug aan jou is dan ook, op basis van deze eerste blog: waarom zou jij aan je persoonlijke merk werken? Je kent het al, je gebruikt het al succesvol, wat moet deze zoektocht voor jou opleveren? Ik ben benieuwd!