Inleiding – 101% Judith Tielen

17 februari 2017

‘Mijn naam is Judith Tielen. Ik ben politica in wording. Ik ben opgeleid in de geneeskunde, ben daarna marketeer en ondernemer geworden. Ik woon in Utrecht met mijn drie kinderen en mijn man.‘ Zo begon vaak een introductierondje met stadsgenoten, zorgmedewerkers of werknemers van een opdrachtgever. Het enige verschil is de volgorde van de functies. Tijdens een (VVD-)training leerde ik om iets ‘pakkends’ toe te voegen, zodat mensen jou beter onthouden dan al die anderen die zich ook voorstellen.

Ik bedacht me, als marketeer, dat ‘zomaar iets pakkends’ noemen eigenlijk niet voldoende is. Het lijkt me beter om iets te noemen dat past bij wie ik wil zijn in de ogen van die andere mensen. Dus liever niet ‘ik houd van truien breien’ (al is dat wel zo), maar liever ‘op twitter kun je me volgen onder de naam ‘meerdoemama’.

Deze campagneweken wordt steeds vaker aan me gevraagd me voor te stellen aan grote groepen nog onbekende mensen. Bij debatten en verkiezingsbijeenkomsten. Nu is het dus wel tijd dat die persoonlijke introductie echt past bij wat ik wil neerzetten. Met andere woorden, het is inmiddels wel tijd om ook voor mij mijn persoonlijke merk vorm te geven en sterk te maken. Om een persoonlijk merkplan op papier te zetten. En hoe kan dat beter dan met het door mijn goede vriend Roel Wolbrink en mijzelf geschreven boek: 101% IKTM?

De komende paar weken schrijf ik blogs om elk van de acht stappen voor mijn persoonlijke merk te delen. Deze eerste blog is gebaseerd op de inleiding van het boek. Dat gaat over merken en over merk-denken. En wat sterke merken sterke merken maakt.

Mijn eigen favoriete sterke merken zijn Saab, Nijntje en Grolsch. Merken die stevig zijn, nuchter en evenwichtig. Maar ook iets speciaals in zich hebben, niet al te gemiddeld zijn. Ook merken als Anouk en Linda. hebben dat wat en dat spreekt me aan. Misschien omdat ik zou willen dat anderen dat ook over mij zeggen.

Een van de eerste oefeningen in het boek is het vullen van een associatieweb. Het was alweer een tijd geleden dat ik die voor mijzelf gemaakt heb. Hoog tijd dus om dat weer te doen. En leuk! Een associatieweb maken is waarschijnlijk de makkelijkste stap in het hele komende proces van 8 stappen. Je hoeft namelijk nog niet echt te kiezen: er past heel veel in.

Je probeert je voor te stellen dat collega’s, vrienden en die ene gedroomde opdrachtgever positief over jou zitten te vertellen aan elkaar. Welke woorden gebruiken ze dan? Die woorden schrijf je op in het associatieweb.

Zoals op de foto dus: 

Het is goed om dit proces niet alleen te doen, maar om een merkbegeleider te gebruiken. Zo schrijven we dat ook in het boek. Dus elke stap leg ik ook voor een compact commentaar voor aan mijn persoonlijke merkbegeleider. Roel natuurlijk:

“Judith, stoer om ook je eigen merk volgens onze methode met iedereen te delen. ‘Practice what you preach’. En dat doe je eigenlijk al zo lang ik je ken. Je bent wat mij betreft al lang politica. Niet een-in-wording. Alle vertrouwen, op basis van mijn ervaring met jouw resultaten voor Utrecht en wat je ook landelijk voor de VVD goed doet. Altijd stevig en speels. Op de bal en zelden op de man, alhoewel je door jouw duidelijke doelen de hoogste eisen stelt aan jezelf en je omgeving. En dus aan mij in het inspirerende schrijfproces van ons boek. Je leeft echt met de overtuiging dat iedereen meer uit zichzelf kan halen. Geen excuus. Dat is iedereen verplicht aan zichzelf maar ook aan de maatschappij. Als ik voor jou het web in zou moeten vullen horen daar zeker de woorden: VVD, structuur, analytisch, aanjager, verbindend, scherp en toegankelijk. En natuurlijk een biertje op zijn tijd en genieten van eten, gezelligheid.”