Blog

Lees hier het 101% merk plan van Judith

Stap 2: Mijn eigenschappen

8 september 2017

Op een ochtend schreef ik het volgende min of meer spontaan op: ‘Mensen werken graag met mij samen omdat ik de schouders eronder zet, een drive heb, goed kan beginnen met een duidelijk doel en meestal positief ben. Ik vind het bovendien belangrijk dat iedereen zich (h)erkend voelt en ben dus gastvrij.’ Mijn enthousiasme heeft natuurlijk ook een keerzijde omdat ik mensen ook weleens overrompel. De flexibiliteit aan mijn kant wordt ook weleens uitgelegd als conflictmijdend en inconsequent. En ja dat herken ik. Ik heb een hekel aan de dubbele agenda’s van mensen of aan hen die altijd ergens een slaatje uit proberen te slaan. Het bewaken van (mijn eigen) grenzen en daar dan ook de consequenties uittrekken of nee zeggen zijn niet mijn sterkste eigenschappen. Ik doe alles met een flair die heel natuurlijk is. Ik floreer als ik het mensen naar de zin kan maken, hen mag entertainen, de gastheer mag zijn of mag adviseren en helpen met een mooi pak bijvoorbeeld. Dan sta ik wel graag in het middelpunt. In andere groepsituaties cijfer ik mezelf nog weleens weg. Zeker als anderen het (denken) beter te weten.

Mijn kinderen vinden mij lief en zelfs zacht. Een mooi compliment. Mijn ouders zouden zorgzaam, optimistisch en opgeruimd nog toevoegen. Mijn vrienden een goede luisteraar en uiteraard loyaal; anders ben je geen vriend. Mijn collega’s voegen daar mensenmens, diplomatiek, natuurlijk, licht chaotisch en ongeduldig. Dat laatste zal wel liggen aan het feit dat ik nog weleens voor de troepen uit wil lopen. Ik ben wel blij dat de associaties in deze volgorde staan. De eerste associatie is positief en dan klinkt ‘ongeduldig’ al iets minder erg. Zo werkt het ook bij sterke merken. De eerste associaties die je oproept, moeten positief zijn.

Diezelfde middag keek ik naar de 64 eigenschappen die Ofman gebruikt in zijn kernkwadrantenspel. Die lijst is ook opgenomen in ons boek 101%IK. Bij het kiezen van 16 ‘kaartjes’ koos ik in eerste instantie de eigenschappen die oké voelden:

 

Daarna heb ik ze weggelegd, koffie (espresso) gemaakt en ervan genoten. Daarna keek ik nog eens naar die woorden en maakte een schifting. Welke passen echt bij mij? Welke zijn onderscheidend? Welke helpen mij en mijn 101%IK-merk sterker maken.

Keuzes maken voor anderen is altijd makkelijker dan voor jezelf. Zelf voel je je al snel beperkt. Maar dat hoeft niet waar te zijn. Juist door keuzes te maken kun je gericht aan de slag en ervaren of de gekozen eigenschappen ook echt bij je passen. Het helpt jezelf, als een soort kompas. Denk ik, weet ik, hoop ik.

Na het intermezzo en een aantal andere bezigheden ga ik verder met mijn eigenschappen. Ik kijk nog eens naar de lijst. Sommige eigenschappen overlappen me teveel, zoals harmonie en vriendelijkheid. Andere zijn niet specifiek genoeg of passen toch niet zo heel goed bij mijn karaktertype (Genieter en Vriend). Als samenwerken voor mij belangrijk is, is zelfredzaamheid misschien niet echt een krachtige eigenschap. Wel een wens. En flexibiliteit bijt met gedrevenheid. Flexibiliteit past wel bij het karaktertype Vriend maar minder bij Genieter. En nog minder bij het type Rebel dat ik meer wil laten zien. Hetzelfde geldt voor de eigenschappen harmonie en gulheid. Bij het bouwen aan mijn sterke merk wil ik meer voor mezelf opkomen. Dan zijn dit niet de eigenschappen die mij gaan helpen.

Openheid, gastvrij, gedreven, progressief en flair zijn wel de woorden die echt bij me passen! Die vijf zijn een onderscheidende combinatie en kunnen mij verder helpen. Als ik ze in een merktemplate plot, ziet dat er als volgt uit:

Deze vijf woorden geven ook inzicht in mijn valkuilen, uitdagingen en allergieën. Wat een fijn inzicht. Het geeft namelijk direct weer welke eigenschappen van anderen mij aan kunnen vullen, en waarom samenwerken met sommigen zo lastig gaat en met anderen helemaal niet. En ook herken ik mijn omschrijving van die ochtend.

Zelfkennis is fijn en de basis voor een krachtig merk. En uitgaan van je sterkste punten onderscheiden je ook van anderen! Nu ik mijn merktemplate helder heb is het bijna tijd voor stap 3. Daar ga ik kijken naar mijn ‘Egel’ en mijn gouden cirkel. Tijd voor nog meer keuzes. Spannend! Maar eerst dit nog even laten rusten en laten contempleren (mooi woord!). Ook benieuwd wat Judith, als merkbegeleider, ervan vindt.

Oh ja, Judith stelde me nog de vraag of mijn energieniveau gedurende mijn levensloop echt die alleen maar opgaande lijn heeft laten zien. Ja, voor mijn gevoel wel. Zeker als ik dat van een afstand weer eens bekijk. Uiteraard zijn er dagen en momenten dat ik minder overtuigd ben van mezelf en dus die levenslijn een kleine deuk zou kunnen laten zien. Die duurden alleen nooit lang. Steeds kan ik mezelf een schop geven om het beste uit een situatie te halen en zo mijzelf te blijven ontwikkelen. Helemaal mezelf opnieuw moeten uitvinden heb ik een keer moeten doen in mijn jeugd en recenter na de scheiding. Daar zie je dus energie dips. In beide gevallen zie ik dat ik iets dan minder overtuigd en niet helemaal in mijn kracht ga staan en meer het gedrag van een vriend dan van een rebel ga vertonen. De genieter helpt me er ‘altijd’ bovenop. Dit merktemplate en het schrijven van het boek helpt ook daarbij.

Reactie merkbegeleider Judith:
Mooie blog, Roel! Ik ken je inmiddels ook al een fors aantal jaren en heb met je gewerkt in politiek, zaken en daarnaast privé. Ik herken alle associaties die je aangeeft: van optimistisch tot zorgzaam en van gedreven tot licht chaotisch. Leuk om te lezen hoe je van 16 naar vijf eigenschappen bent gaan selecteren met naast een espresso ook een volle agenda die intermezzo’s of denktijd afdwingt. Ik denk dat de vijf gekozen eigenschappen bijna precies passend zijn. Mag ik zo vrij zijn je uit te dagen om ‘gedreven’ te vervangen door ‘ondernemend’? Die laatste impliceert ook gedrevenheid, maar voegt iets toe dat jou ook kenmerkt: handen uit de mouwen, lef, niet dralen maar door. Ondernemend is ook net een beetje meer van het type Rebel en kan daarmee wellicht ook helpen om de door jou gewenste ontwikkeling te prikkelen. Gewoon een gedachte. Ik kijk uit naar je volgende stap.

Mijn identiteit

12 juli 2017

Allereerst een antwoord op de vraag die Judith in de vorige blog (de inleiding) stelde waarom ik (nu) naar mijn merk wil kijken:

Naar jezelf en je positionering kijken is altijd nuttig. Zeker omdat ik anderen ook adviseer dat regelmatig te doen. Momenteel gaat het allemaal goed. New Tailor, de groothandel en de boeken en de trainingen versterken elkaar. Het geeft me ook veel energie. Om de bedrijven te laten groeien ben ik als eigenaar en meewerkend voorman natuurlijk de drijvende kracht maar de rem tegelijkertijd. Mijn identiteit en merk bepalen de groei van de bedrijven. Bovendien heb ik als persoon natuurlijk de drang me steeds te willen ontwikkelen. Om je merk en positionering duidelijk te hebben, maakt het in een eventuele S-curve straks mogelijk te blijven groeien: Als mens en als merk. Daarom nu naar stap 1!

De kern van het 101% IK-model is de identiteit: het innerlijke, bijna onveranderlijke karakter. Voor persoonlijke merken is dat nog logischer dan voor product- of bedrijfsmerken. Het begint allemaal bij mijn karakter. Maar dan moet ik dus met de ‘billen bloot’.

In het boek en hier op de website staat een snelle test om te ontdekken welk karaktertype mensen hebben. De test vraagt telkens te kiezen tussen twee karaktereigenschappen: welke eigenschap past het best? Soms is dat makkelijk. De keuze tussen ‘Trouw’ en ‘Stipt’ bijvoorbeeld. De meeste mensen die mij kennen zullen beamen dat ik niet zo stipt en wel zo trouw ben. Maar tussen ‘Durf’ en ‘Discipline’ kiezen vind ik al lastiger. Of tussen ‘Onafhankelijk’ en ‘Optimistisch’. In beide keuzemogelijkheden herken ik mezelf.

Als ik de test invul dan kom ik uit op karaktertype genieter met een vleugje vriend. En dat herken ik gelukkig. Niet alleen in de woorden maar ook in de manier waarin het past in het kwadrant dat we in het boek gebruiken. Meestal ben ik extravert zoals tijdens de verkoop van maatpakken in de winkel, bij het verzorgen van een lezing of training of als ik de gastheer mag zijn of zoals vroeger thuis in het hotel van mijn ouders. En ik werk graag samen en leun zelfs op anderen maar niet als het niet snel genoeg gaat want dan neem ik de leiding en ‘schuif ik op in het kwadrant’; wordt ik zelfs een beetje rebels. Wellicht dat ik dat vaker bewust moet doen en vaker de leiding moet nemen.

De tweede oefening in het boek om je identiteit te kunnen te beschrijven is met behulp van de levensloop. Daarmee maak je een grafiek van je leven langs een tijd-as en langs de as van emotie. Ik vind het redelijk makkelijk om hoogtepunten te benoemen en om daar zelfs al wat karaktertrekken uit te halen waardoor mijn persoonlijke merk zich heeft gevormd zoals het heeft gedaan.

Grappig eigenlijk om zo over mijn eigen ontwikkeling na te denken. Alsof ik naar een ander kijk. Even. En dat is goed want zo zie ik verbanden die anderen wellicht ook zien. Even bewust stil staan bij mezelf voelt wel goed. En een mooie oefening trouwens als je ooit de vraag krijgt om (in stapjes) je levensverhaal te vertellen als een verhaal. Want wellicht gek, dat horen mensen best graag van jou, mij en iedereen. Iedereen heeft een verhaal dat verteld mag worden. Maakt je merk ook nog eens sterker.

Mijn conclusies en Aha-momenten: Wat ik al wist is hoe belangrijk mijn ouders zijn geweest en hoe vormend het is om in een hotel op te groeien. Wat een mooi bedrijf was dat. Op de Hotelschool heb ik mij ontwikkeld tot een gastvrije verbinder die graag op de voorgrond staat en graag wil ‘pleasen’. Nijenrode gaf het inzicht dat als ik ergens vol voor ga, ik mezelf ook een nieuw vakgebied eigen kan maken en als ik een probleem van meerdere kanten bekijk, ik bijna altijd tot een betere keuze kom. Bij Friesche Vlag ontdekte ik hoe leuk marketing is en het beïnvloeden van gedrag. Dat Hans mij vroeg New Tailor te helpen opbouwen was op dat moment een opportuniteit die langs kwam, niet een bewuste keuze. Toch kwamen al die ontwikkelingen daarmee samen. Klanten blij maken en in hun kracht zetten is de drijfveer. Ijdelheid en zekerheid verkopen met behulp van gastvrijheid en pakken en hemden als ‘toevallig’ fysiek product.

De boeken die ik heb geschreven ondersteunen mijn autoriteit. Ik wil graag doorgronden waarom mensen (en ikzelf) handelen zoals ze doen. Door mensen te inspireren en af en toe voor de troepen uit te lopen neem ik ze vaak mee in een gezellige samenwerking. Het wordt wel tijd om nieuwe uitdagingen op te zoeken en mijzelf te blijven ontwikkelen. Wat zou het mooi zijn om elk jaar een nieuwe capaciteit te ontwikkelen. Net als een merk ben ik ook nooit klaar.

Een sterk merk is authentiek, maar ook relevant en onderscheidend. De vraag is in hoeverre mijn merkidentiteit dat ook is. Heb ik duidelijke keuzes gemaakt en zijn ze logisch te verklaren? En zo ja, in welke context? En hoe ontwikkel ik verder en maak ik daarbij gebruik van mijn kracht. Dat lijken me goede vragen voor de volgende stappen.

Reactie Judith:
Genieter, jazeker! Ook mij verbaast het niet dat dat karaktertype uit je 101%IK-karaktertest komt. Wel ben ik een beetje verbaasd over je levensloop. Verbaasd omdat ik eigenlijk niet verbaasd was. Meestal komen er hele nieuwe inzichten en verhalen voort uit iemands levensloop met onverwachte pieken of dalen. Jouw grafiek van je levensloop lijkt wel een beetje op een oprijbaan: heel gelijkmatig en in opgaande energielijn. Misschien ben ik verbaasd omdat dat iets minder goed bij een genieter past? Zit je nu echt 2x zo hoog in je energie als toen je twintig was? Heb je nog geen nieuwe energiecurves hoeven aanboren?

Dat brengt me bij je antwoord op de vraag waarom je (nu) een plan voor je persoonlijke merk wil maken. De uitdaging die je schetst – New Tailor, de groothandel en de trainingen elkaar laten versterken – spreekt aan. Het legt de vraag neer in hoeverre de merken New Tailor, je groothandel, 101%IK en Roel Wolbrink verschillend of juist hetzelfde zijn. Daar ben ook ik nieuwsgierig naar. En kijken of je die rustig opgaande lijn in je levensloop daarmee een boost omhoog kan geven… Leuk!

Inleiding – 101% Roel Wolbrink

Wat leuk dat je dit leest. Ikzelf ben nu op weg naar London voor het bezoeken van een fabriek waar mijn bedrijf New Tailor pakken laat maken. Tijdens deze vlucht kan ik eindelijk tijd maken om ook te bloggen voor 101%IK. Zo kan ik mijn eigen persoonlijke merkplan op papier zetten met behulp van het boek 101% IKTM dat ik schreef met vriendin Judith Tielen. Dit kan dus best wel een confronterende reis worden!

Mijn naam is Roel Wolbrink (1971), ik ben ondernemer, levenskunstenaar, vader, auteur en volgens anderen een inspirator. Afhankelijk van de omgeving waar ik ben en wat mijn rol is, pak ik een van deze titels uit om mij verder te introduceren. Op die manier heb ik de legitimiteit om die rol uit te voeren of mijn aanwezigheid duidelijk te maken. Mensen willen nou eenmaal weten wie of wat je doet, hoe je dat doet en (soms ook) waarom.

De komende paar weken schrijf ik blogs om elk van de acht stappen voor mijn persoonlijke merk te delen. Deze eerste blog is gebaseerd op de inleiding van het boek. Dat gaat over merken en over merk-denken. En over wat sterke merken sterke merken maakt. Ik kan mij dus ook voorstellen met mijn eigen favoriete sterke merken als Saab (900 Cabrio en dan niet de Opel variant) of citroen DS, Apple, KLM, Affligem en Crockett & Jones. Merken die ambachtelijk, stijlvol, klantgericht en eigengereid zijn

Een van de eerste oefeningen in het boek is het vullen van een associatieweb. Ooit heb ik zoiets weleens gemaakt in een training of in mijn hoofd als mensen vragen wie en wat ik ben. Hoog tijd dus om dat weer te doen en aan het papier toe te vertrouwen. En leuk! Een associatieweb maken is waarschijnlijk de makkelijkste stap in het hele komende proces van 8 stappen. Je hoeft namelijk nog niet echt te kiezen: er past heel veel in. Alhoewel het web soms heel veel onderlinge lijntjes zou kunnen en moeten hebben en sommige woorden ook tegenstrijdig lijken.

Je probeert je voor te stellen dat collega’s, vrienden en die ene gedroomde opdrachtgever positief over jou vertellen aan elkaar. Welke woorden gebruiken ze dan? Die woorden schrijf je op in het associatieweb. Heb ik ook gedaan:

Omdat je een sterk merk niet alleen moet bouwen, leg ik al mijn stappen ook voor aan mijn merkbegeleider en uiteraard is dat Judith met wie met zo veel plezier het boek heb geschreven.

 

Reactie Judith:

Wat leuk dat je dit schrijft, Roel! En herkenbaar. Mijn eerste associaties bij jou zijn inderdaad ondernemer, ondernemend, doener, flair. Samenwerken met jou betekent samenwerken met iemand die de schouders eronder zet, geen geneuzel, aan de slag om de goede dingen te doen. En daarnaast zoals je zelf ook aangeeft, gezelligheid, gastvrijheid, de goede dingen van het leven. Die beide kanten combineer je met succes in je bedrijf New Tailor. En dat gaan we vast ook terugzien in de eerste stap op weg naar je persoonlijke merk.

Mijn vraag terug aan jou is dan ook, op basis van deze eerste blog: waarom zou jij aan je persoonlijke merk werken? Je kent het al, je gebruikt het al succesvol, wat moet deze zoektocht voor jou opleveren? Ik ben benieuwd!

Pakken en karakters

29 juni 2017



Bij New Tailor maken we diverse pakken voor diverse gelegenheden en adviseren vanuit het adagium Eerst de man dan het pak. Als we u een beetje kennen, maken we echt persoonlijke en passende pakken. Uw kleding ‘moet’ uw karakter weerspiegelen. Zo komen identiteit en imago dichter bij elkaar en wordt uw (persoonlijk) merk sterker en wordt u eerder gekozen. Om u nog beter te adviseren schreven we het boek 101%IK om ook de theorie achter een persoonlijk merk te doorgronden.

Een sterk merk is authentiek is, trouw aan zichzelf en bewust op- en uitgebouwd. Niks is persoonlijker dan een karakter en dus de basis voor elk persoonlijk merk. Om een succesvol en sterk persoonlijk merk te bouwen, moet een ieder dus op zoek naar zijn identiteit en karakter. Dat klinkt enigszins spiritueel of misschien zelfs pretentieus. Toch is het leuk om er af en toe bij stil te staan en dit bijvoorbeeld middels een eenvoudige test in kaart te brengen. De test bestaat uit slechts 30 keuzes, dus is zo gemaakt en geeft dan een indicatie van de merkidentiteit. Dus zeker niet als absolute waarheid, maar als richtingaanwijzer. Het model dat we gebruiken in 101%IK, jouw merk in acht stappen is een een vereenvoudigd model van de archetypen van Jung. We komen tot zes karakters verdeeld over de assen Introvert vs Exravert en Samen vs Zelf. Waar pas jij in het model? En als je je karakter in kaart hebt kun je daar ook de juiste kleding voor maken. En dat doen we graag. Laten we de discussie maar eens hebben vanuit dit model. Wellicht dat daar spannender pakken/combinaties uit voort komen.

Jouw kleding is jouw verpakking. Jouw visitekaartje. Voor een leider ligt veel contrast en donkere pakken voor de hand. Voor de expert ingetogenere pakken. Voor de genieter juist meer kleur, meer combinaties, aaibare stoffen en minder vaak een das. De rebel staat los van conventies en trekt zijn eigen plan met vaker opvallende dessins, een gymschoen onder een pak en zelden een das. De vriend en verzorger juist pakken die voorhanden zijn in de kast; minder bewust, minder contrast en de ene keer frivool en de andere keer juist (onbewust) ingetogen. Kleding zegt meer over u en uw karakter dan menigeen denkt.

Merkdenken = Merken bouwen

6 mei 2017

Waarom timmeren marketing- en communicatiedeskundigen er altijd op dat je als organisatie, en de mensen die er werken, zoveel mogelijk moet “merkdenken”.

Wees het merk, walk your talk is het credo.

Organisaties welke de merkessentie goed kennen en vertalen in hun eigen denken en handelen, zijn vrijwel altijd succesvoller. De visie achter het merk en waar dat merk in essentie voor staat is de kern van handelen. Dat gaat overigens veel verder dan de why & purpose theorie.

Een goed voorbeeld van merkdenken vanuit de merkessentie is het merk DOVE. DOVE toont betrokkenheid met haar doelgroep, de doelgroep is de held en de communicatie heeft de juiste emotie en beeld. Vrouwen willen mooi zijn, maar zijn ook vaak onzeker over hun lichaam en uiterlijk. DOVE stelt: Dove, celebrate every woman’s unique beauty. De merkessentie is dus dat DOVE je als vrouw zelfvertrouwen geeft.

Ook een merk als RedBull heeft een heldere merkessentie en stelt die centraal. RedBull geeft je energie en geeft je vleugels. Het drankje stimuleert je en geeft je daarnaast een prettig gevoel. RedBull daagt je uit en laat je de grenzen opzoeken. Ook wel een functional drankje vertaald naar een state of mind. De merkessentie is helder: energie voor body & mind, energizen.

Merkdenken = ook merkgevoel bij de doelgroep overbrengen

Als alle werknemers in de organisatie goed doordrongen zijn van het merk en waar het voor staat, kunnen zij dit nog beter vertalen naar hun eigen handelen naar klanten en relaties. Ook in alle communicatie uitingen van het merk dient dan hetzelfde merkgevoel, vanuit die merkessentie, naar voren te komen. Ook is de merkessentie en het goede begrip ervan erg belangrijk voor innovatie. De nieuwe diensten op producten welke ontwikkeld worden dienen dezelfde merkessentie in zich te hebben. Een goede organisatie stelt dan ook een brandkeeper, een soort merkpolitie, aan welke erop toeziet dat het merk zich goed en in de gekozen richting ontwikkeld.

Door Leo van Sister, merkcommissaris en een van de trainers van onze masterclass

 

Te weinig authentiek: de lijsttrekkers in het RTL-debat langs de meetlat van 101% IK

28 februari 2017

Heb je zondagavond gekeken? En wie vond je het sterkste merk: Buma, Pechtold, Asscher, Klaver of Roemer? Dat vroegen wij, Roel Wolbrink en Judith Tielen, ons af bij het kijken naar het RTL-debat op zondag 26 februari. Met ons boek (101% IK) in de hand keken we naar het lijsttrekkersdebat op RTL4. In de hoop dat we aan de hand van de verbale en non-verbale communicatie van de mannen hun sterke merkidentiteiten zouden kunnen herleiden en beschrijven. Helaas was niets minder waar. Het debat was weinig inspirerend: weinig merkidentiteit en ook weinig authenticiteit waardoor er weinig kleur was in de inhoudelijke woordenwisselingen.

In ons boek staat vermeld welke merkidentiteit de lijsttrekkers 2017 toe te dichten zijn als je kijkt naar het in het boek gebruikte merkkaraktermodel. Daarin staan ook lijsttrekkers die niet bij RTL stonden op zondagavond: Mark Rutte (in karaktertype Leider), Jan Roos (in karaktertype Rebel) en Kees van der Staaij (in karaktertype
Expert).

Met andere woorden, alleen de karaktertypes aan de linkerkant (!) van het model waren aanwezig. En misschien is dat ook wel logisch, want daar staan de karaktertypes die worden geleid door het ‘samen doen’. Dat is dam ook de snelle conclusie van de avond. Het debat is per definitie niet authentiek voor deze mensenmerken: als je het niet samen kán doen, maar tegenover elkaar staat.

 

In dit blog beschrijven we de vijf lijsttrekkers vanuit de door ons toegedichte merkidentiteit ten opzichte van opvallende uitspraken of gedragingen. Ook keken we naar uiterlijk, maar op de kleding kunnen we slechts deels beoordelen. Ze droegen immers allen een pak in dezelfde kleur blauw.

Emile Roemer (SP) – de genieter

Sympathiek en olijk, zo begon Roemer aan het debat. Onze eerste gedachte was dat Roemer eigenlijk dacht: waarom ben ik niet gewoon gezellig aan het carnavallen in Boxmeer, wat doe ik hier? Roemer lijkt niet zo veel te geven om feiten en cijfers. Niet uit domheid of luiheid, maar omdat het voor hem gewoon als minder belangrijk overkomt. En dat zal voor een deel van de kiezers ook zo zijn. Maar dat komt hem vaak op gestamel en gehakkel te staan. Ook in dit debat. Ondanks de paar keer verzoenende woorden ‘we vinden elkaar’. Zijn SP-rode das geeft contrast en ligt dan meer voor de hand voor het merkkarakter Leider, minder voor een type Genieter. Ook was de das geknoopt op een minder merk-waardige wijze. Liever een halve dan een hele Windsor-knoop: een hele past beter bij de types verzorger en expert. Roemers authenticiteit ligt minder in debatten, zijn merkkarakter past beter bij een rol die boven de partijen staat: wethouder in een grote gemoedelijke stad bijvoorbeeld.

Jesse Klaver (GroenLinks) – de vriend (met een vleugje rebel)

Roel wil graag meteen de das van Klaver noemen: die zat scheef en lelijk. ‘Je kan zien dat hij liever nooit een das draagt, maar dit maakt zijn uitstraling toch een beetje te rebels.’ Zijn lichtblauwe hemd past dan wel beter bij zijn merkkarakter. ‘Naïef’ werd Klaver door Pechtold genoemd, ‘bezig met een formatiespel’. Klaver lijkt te zoeken naar een ingewikkelde balans; hij is extravert en lijkt te bewegen van type rebel naar type vriend. Scherp en kritisch, maar zijn partij vraagt om het verbindende en verzoenende in zijn merkkarakter. Klavers debattactiek is enigszins vals, tegen Pechtold bijvoorbeeld (‘dan weet u niet wat er speelt in de samenleving’). Anderzijds probeert hij zich te presenteren als verbinder met termen als ‘elkaar opzoeken’ en ‘met elkaar samenwerken’. Klavers schaduwzijde is die van ‘het vriendje’. En dat schuurde in het RTL-debat.

Sybrand Buma (CDA) – de verzorger

Over dassen gesproken; Roel vindt de bruine das van Buma wel goed merk-waardig. Jaren vijftig, geborgenheid, bewaking van de norm; dat zit allemaal in dat bruin. De jaren vijftig komen ook niet los van Buma. Vooral de andere lijsttrekkers, Pechtold voorop, houden die associatie graag in stand. Ondertussen gebruikt Buma veel woorden die passen bij het type verzorger: zorgvuldig, grenzen, geen risico’s, waken.  Buma laat zich wel wat snel in een defensieve hoek duwen. Dat is lastig voor hem, als verzorger (en daarmee harmoniezoeker) is het lastig om stevig op je standpunt te staan.

Lodewijk Asscher (PvdA) – de verzorger

Asscher is een ander type verzorger, en zit met andere accenten toch ook merk-waardig in zijn taalgebruik. ‘Controle, invoelen, tijd en rust nemen, onze waarden delen’; zomaar wat termen die Asscher graag gebruikt in zijn teksten. Zijn zachte, soms wat zalvende stemgeluid past ook goed bij het karaktertype verzorger. Hoe authentiek is het om als type verzorger keihard de aanval te openen? Niet zo en daarom voelt het altijd wat ongemakkelijk als hij het doet. Asscher zou wat meer van het type vriend kunnen inzetten; bijvoorbeeld door zijn kabinetsprestaties te benoemen en te onderbouwen met waar dat samen met andere partijen is gedaan; niet als verwijt, maar juist als uitnodiging. Dat deed Asscher slim en passend aan het eind van het debat jegens Buma. Merk-waardig dus.

Alexander Pechtold (D66) – staat die ook in het model in het midden?

Pechtold is moeilijk karaktertypisch te duiden. Een veelgemaakte grap over D66-politici is dat ze zó genuanceerd zijn dat ze niet kunnen kiezen. Dat zou op een plek in het midden van het karaktermodel wijzen. Pechtold gebruikt woorden als ‘template’ en ‘gestand doen’ en noemde veel zaken verwarrend. Is Pechtold daarmee authentiek? Waar Pechtold waarschijnlijk juist erg authentiek was, namelijk in het benoemen dat het Kamerlidmaatschap voor hem mooi is geweest, komt hij niet over als een sterk merk. Kortom, ook na het debat blijven we Pechtold in het midden zoeken. Ofwel op de plek waar je niet hoeft te kiezen. Dat is overigens voor de periode tijdens de formatie wel een uitstekende positie. Niet zozeer inhoudelijk, maar op sociaal-emotionele eigenschappen maakt D66 zich daarmee onvermijdelijk succesvol om mee te formeren en mee te regeren. En dat past dan weer bij Pechtolds authentieke ambitie.

 

Kortom, vijf mannen vijf merken. Maar lang niet alle zo sterk en authentiek als wij zouden wensen.

 

Boekpresentatie

22 februari 2017

Geef zelf invulling aan jouw persoonlijke merk

Hoe krijg je het voor elkaar dat je potentiële klant keer op keer voor jou kiest? Dat lukt door je persoonlijke merk te ontwikkelen. Judith Tielen en Roel Wolbrink, auteurs van 101% IK™, gaven de genodigden op 10 februari bij de presentatie van hun boek in het Utrechtse Bar Beton Rijnsweerd een korte training in het ontwikkelen van hun persoonlijke merk.

De rode draad in 101% IK™ is dat je als ondernemer het meest geloofwaardig bent als je vanuit je authentieke invulling geeft aan jouw persoonlijke merk. Wolbrink: “Dit boek gaat over het doorgronden van je eigen merk in acht concrete stappen. Sterke merken kennen zichzelf (en de klant) en beginnen dus bij het eigen karakter en sterke punten. Het merkidentiteitsmodel helpt de lezer om zijn eigen karakter  – en dus dat van zijn merk –  te benoemen. Dit model benoemt zes typische merkkarakters: genieter; vriend; verzorger; expert; leider en rebel.”

Rode vakken
In de presentatieruimte van Bar Beton Rijnsweerd staan de zes merkkarakters afgebeeld in rode vakken op de vloer. Wolbrink vraagt de circa veertig gasten om hun karaktereigenschappen te benoemen. Lachend voldoen ze aan zijn verzoek. Na enkele minuten wil Wolbrink van één de genodigden weten wat hem typeert. “Ik vind het prettig om leiding te geven, te adviseren en te coachen en behoor tot het karaktertype ‘leider’.  Wolbrink:“ De identiteit is de kern van zijn 101% IK™-model en de basis voor alle volgende stappen. Hij moet nu gaan bepalen wat hij het allerleukste vindt om te doen, waarin hij de allerbeste is en waar hij het meest mee verdient. Waarom hij dingen wil doen en welke behoefte hij wil vervullen, wat de belofte is en  welk bewijs hij daarvoor heeft. Op basis van de gemaakte keuzes gaat hij plannen en de interactie aan herijken en zo de kracht van zijn merk vergroten. Het boek helpt daar bij met leuke voorbeelden van echte mensen”

 

Tekst door Peter Strijker voor Managementboek.nl